کرج - 45 متری گلشهر - نبش اختر شرقی - ساختمان نیکخواه - طبقه دوم - واحد 7

اطلاعات فنی که قبل از خرید آسانسور باید بدانیم

اطلاعات فنی که قبل از خرید آسانسور باید بدانیم

آسانسور ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها کاربرد خاصی می توانند داشته باشند. به همین دلیل بسیار مهم است با اطلاعات فنی که قبل از خرید آسانسور باید بدانیم آشنا شویم تا در زمان خرید با مشکلی رو به رو نشده و سال های زیادی بتوانیم از آسانسور استفاده نماییم. آسانسور فربد صنعت پیشنهاد می کند به نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم توجه فرمایید.

انواع آسانسور کدام است؟

همانطور که می دانید آسانسور ها انواع مختلفی دارند. اگر با هر کدام از انواع آن ها، آشنا باشید می توانید در زمان خرید آسانسور دچار سردرگمی نشوید و انتخابی مطمئن داشته باشید. در ادامه ۳ نوع مهم آسانسور را نام می بریم.

آسانسور کششی

رایج ترین نوع آسانسورها، آسانسور کششی نام دارند. مکانیزم و عملکرد این نوع آسانسور به این صورت است که با اصطکاکی که بین سیم بکسل آسانسور و فلکه موتور آسانسور ایجاد می شود، به حرکت در می آید. به همین دلیل نام دیگر این نوع آسانسور، کششی اصطکاکی است. آسانسور کششی به کمک یک سیستم قرقره و وزنه تعادل کابین و طناب فولادی کار خود را انجام می دهد.

آسانسور های کششی به دو نوع گیربکس و گیرلس تقسیم می شوند. آسانسور گیربکس آهسته تر و پر سر و صدا تر هستند. در مقابل، آسانسور های کششی گیرلس جدید تر بوده و حرکتی نرم تر و از نظر انرژی کارآمدتر هستند.

آسانسور هیدرولیک

در ساختمان هایی که ارتفاع زیادی ندارند و حداکثر دارای ۶ طبقه هستند، از آسانسور هیدرولیک استفاده می شود. از این آسانسور برای کاربردهای مختلفی از جمله حمل بارهای سنگین استفاده می شود. این نوع آسانسور ها به وسیله جک هیدرولیک که شامل پیستون و سیلندر است حرکت می کند. آسانسور های هیدرولیک برای کار کردن به انرژی بیشتری نیاز دارند. مزایای این نوع آسانسور ها زیاد است که از جمله آن ها می توان به حرکت نرم، سر و صدای کم، شیرهای الکترونیک، توسعه سیستم های درایو و انعطاف پذیری اشاره کرد.

مکانیزم آسانسور هیدرولیک به کمک جک و پاور یونیت می باشد که به وسیله شلینگ هیدرولیک روغن در بین آن ها به جریان افتاده و باعث حرکت آسانسور می شود. این نوع آسانسور ها نیز انواع مختلفی دارند مانند سیم بکسل، حفره دار و بدون حفره که نوع حفره دار آن ها معروف تر می باشد.

آسانسورهای بدون موتورخانه یا MRL

نوع دیگری از آسانسورها، آسانسور بدون موتورخانه است که به آن ها روملس یا MRL نیز گفته می شود. سیستم های بدون موتورخانه می توانند از نوع کششی یا هیدرولیک باشند. در این نوع آسانسور ها موتور در چاه آسانسور قرار گرفته در نتیجه نیازی به وجود موتورخانه نیست. با این ویژگی مهم، فضای زیادی اشغال نمی شود در نتیجه برای ساختمان هایی که با مشکل فضا رو به رو هستند، گزینه ای عالی به حساب می آیند.

موتور آسانسور چه انواعی دارد؟

یکی از موارد مهمی که در زمان خرید آسانسور باید مورد توجه قرار دهید، موتور آسانسور است. موتورهای آسانسور انواع مختلفی دارد مانند گیربکس دار، هیدرولیکی، الکتریکی گیرلس، گیربکس تک سرعته، گیربکس دو سرعته و … مارک و برند موتور آسانسور نیز بسیار مهم است که در زمان خرید آن باید در نظر گرفته شود. در ادامه برخی از برندهای معروف و مشهور آسانسور در دنیا را نام می بریم.

  • موتور آسانسور اشتارک که یکی از بهترین نوع آسانسور ها به حساب می آید، قدرتمند است و ترمز های مطمئنی دارد.
  • موتور آلبرتو ساسی که موتورهای گیربکس بسیار خوبی را می سازد. قدرت این موتور عالی است و حرکتی نرم و بدون لرزش را فراهم می کند.
  • موتور سیکور ایتالیا که با نام الکمپ ایتالیا نیز شناخته می شود با قیمت و کیفیت مناسبی تولید و روانه بازار می شود و ظرفیت های مختلفی از ۴ تا ۲۱ نفره دارد.
  • موتور MGT که ساخت ایتالیا است و دوام و کیفیت بالایی داشته و ظرفیت ۶ تا ۸ نفره دارد.
  • موتور گیرلس زیلابگ که نوعی موتور آلمانی است و به خاطر زیبایی که دارد بیشتر در ساختمان های لوکس کاربرد داشته و البته قیمت بالایی نیز دارد.

با مشخصات فنی دیگر قطعات آسانسور آشنا شوید.

همانطور که می دانید آسانسور ها از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده اند. هر کدام از این قطعات مشخصات فنی خاصی دارند که باید در زمان خرید آسانسور به آن ها توجه کنید. در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها می پردازیم.

  • ریل آسانسور: یکی از اجزاء آسانسور، ریل نام دارد که به همراه درب آن در یکی از مراحل نصب، استفاده می شود. این قطعه به منظور هدایت کابین و وزنه تعادل طراحی و تولید می شود. ریل آسانسور در انواع ضخامت ها و برندهای مختلف در بازار وجود دارند.
  • درب آسانسور: درب آسانسور قطعه ای بسیار مهم است که در ایمنی آسانسور نقش بسیار مهمی دارد و اجازه پرت شدن افراد به داخل چاهک آسانسور را نمی دهد. درب آسانسور نیز انواع مختلفی مانند اتوبوسی، تلسکوپی، نیمه اتومات و سانترال دارند.
  • کابین آسانسور: کابین یا اتاق آسانسور از قسمت های دیگر آسانسورها می باشد که افراد درون آن قرار گرفته و جا به جا می شوند. کابین آسانسور در انواع مختلفی مانند شیشه ای، استیل، نقره ای، طلایی و… برای تمامی سلیقه های در بازار وجود دارند.
  • ترمز اضطراری یا پاراشوت: در زمان خرید آسانسور باید به سیستم ایمنی آن ها نیز توجه داشته باشید. ترمز اضطراری یا پاراشوت از جان افراد در کابین محافظت می کند. این قطعه برای متوقف کردن کابین یا وزنه تعادل می باشد. ترمز اضطراری دارای ۲ نوع یک طرفه و دو طرفه می باشد.

در این مقاله اطلاعات فنی که قبل از خرید آسانسور باید بدانید را در اختیارتان قرار دادیم. با نکات مهمی که درباره موتور آسانسور، انواع آسانسور، اجزا و قطعات مختلف آسانسور به دست آوردید می توانید خریدی مطمئن و با کیفیت داشته باشید. فراموش نکنید آسانسور مورد نظرتان را باید از مراکز معتبر مانند آسانسور فربد صنعت تهیه نمایید تا ضمن دریافت اطلاعات و راهنمایی های بیشتر، بتوانید خرید مطمئن و با کیفیتی داشته باشید تا طولانی مدت بتوانید بدون بروز مشکلی از آن استفاده نمایید.